Ciekawostki prawne

Warunki reklamacji:

Reklamacji podlegają wady ukryte powstałe z winy producenta w obuwiu niezużytym. W przypadku naprawy wad ukrytych, klient nie może żądać zwrotu gotówki. Obuwie do reklamacji przyjmowane jest czyste i za okazaniem dowodu sprzedaży.

Reklamacji nie podlega:

  • Obuwie z wadami jawnymi (widocznymi w dniu zakupu).
  • Naturalne zużycie się obuwia, w szczególności fleków.
  • Obuwie posiadające uszkodzenia mechaniczne (zamków, gum, lycry, obcasów, elementów   wierzchnich, podeszew, obicia, otarcia) oraz powstałe w wyniku braku lub nieprawidłowej konserwacji.
  • Obuwie posiadające uszkodzenia elementów ozdobnych, w tym guziki i sprzączki.
  • Zabarwienia odzieży w obuwiu wykonanym na naturalnej podszewce.
  • Odbarwienia się wnętrza obuwia wykonanego ze skór naturalnych pod wpływem potu lub mocnego przemoczenia.

Czy wiesz, że...

  • Długość noszonego buta powinna być dłuższa o 5% od stopy.
  • Buty powinny odpoczywać przez 2/3 czasu ich użytkowania. Podczas chodzenia obuwie nasiąka wilgocią - wodą z ulicy, potem wytwarzanym przez stopy. Skóra buta na wydalenie wilgoci potrzebuje dwukrotnie więcej czasu, niż zużyła na jej wchłonięcie.
  • Wielkość stóp zmienia się w ciagu dnia, w miarę upływu czasu i narastającego zmeczenia. Buty mogą okazać się za małe, jeśli zostaną kupione stosownie do długości wypoczętej stopy, która po kilku godzinach chodzenia może puchnąć.
  • Zmoczone obuwie powinno się suszyć z dala od źródeł ciepła i urządzeń grzewczych np. kaloryferów, grzejników elektrycznych.
  • Aby skóra zachowała piękny wygląd na długi czas stosuj pasty z naturalnymi woskami. Pasty samonabłyszczające mają zły wpływ na skórę.
  • Zimowe zacieki z soli łatwo zejdą, gdy użyjemy ocet zmieszany pół na pół z wodą.
  • Cebula usuwa ślady po deszczu lub śniegu.

Zwrot zakupionego towaru

Obowiązujące aktualnie uregulowania prawne nie dają możliwości zwrotu towaru pełnowartościowego zakupionego w siedzibie przedsiębiorcy (sklepie). Oznacza to, iż nie ma żadnej podstawy prawnej, w oparciu o którą można byłoby skutecznie domagać się od przedsiębiorcy, aby przyjął zwrot zakupionego towaru - niezależnie od tego czy będzie on podyktowany np. nieodpowiednim rozmiarem produktu (np. obuwia) czy też zmianą w sferze upodobań konsumenta. Towar pełnowartościowy można natomiast zwrócić, odstępując od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa lub za pomocą środków komunikowania się na odległość ( np. Internet, telefon, reklama prasowa z wydrukowanym formularzem zamówienie itp.). W przypadku gdy konsument zawiera umowę w powyższy sposób, skutkiem której jest nabycie własności rzeczy ruchomej to posiada on uprawnienie do odstąpienia od tak zawartej umowy w terminie 10 dni od jej zawarcia bez podawania jakiejkolwiek przyczyny. Należy jednak pamiętać o tym, iż konsumentowi, jeżeli nie umówił się z przedsiębiorcą, nie przysługuje prawo odstąpienia od umowy zawartej na odległość wtedy, gdy przedmiotem umowy są nagrania audialne, wizualne, zapisane na nośnikach programów komputerowych po usunięciu przez konsumenta ich oryginalnego opakowania.

Reklamowanie towarów przecenionych

Towary przecenione można reklamować na zasadach ogólnych przy czym procedura ta może być w pewnych sytuacjach nieco ograniczona. Otóż nie można zgłaszać reklamacji niezgodności towaru z umową podnosząc jako powód reklamacji tę niezgodność z umową, z uwagi na którą towar został przeceniony. Towary pełnowartościowe przecenione sezonowo podlegają zwykłej procedurze reklamacyjnej.

Terminy załatwienia reklamacji

Terminy załatwienie reklamacjiSprzedawca powinien ustosunkować się do reklamacji w ciągu 14 dni od jej zgłoszenia. Gdy tego nie zrobi przyznaje się, że reklamację uznał. Nie oznacza to jednak, że w tym terminie ma reklamację załatwić. Ustawa o sprzedaży konsumenckiej nie określa tego terminu stanowi tylko, że sprzedawca powinien ją załatwić w terminie odpowiednim.

Co oznaczają przyklejone na butach symbole?

Są to piktogramy, które określają rodzaj materiału, z którego wykonano poszczególne części obuwia. Oznakowanie to powinno znajdować się co najmniej na jednej sztuce obuwia z każdej pary w miejscu widocznym dla konsumenta. Natomiast w każdym punkcie sprzedaży, w miejscu widocznym i swobodnie dostępnym, musi być podana do wiadomości konsumentów informacja o znaczeniu piktogramów.